فرهنگ لغت کمبریج برندسازی را اینگونه تعریف میکند: «عملی که به یک شرکت، طرح یا نمادی خاص میدهد تا محصولات و خدماتش را تبلیغ کند». تا چندین سال پیش، این توصیف یکی از دقیقترین توصیفات برندسازی بود. اما این روزها مفهوم برندینگ و درک آن دستخوش تغییرات بسیار زیادی شده است.
تام گودوین میگوید؛ “برندها اساساً الگوهایی آشنا، پرمعنا و پر از حس اطمینان هستند که در ذهن مردم وجود دارند “
برند سازی اهمیت بسیار زیادی در شناخته شدن یک کسب و کار دارد؛ زیرا نه تنها چیزیست که تاثیری به یاد ماندنی در مصرف کننده ایجاد میکند، بلکه به مشتریان اجازه میدهد تا بدانند باید چه انتظاراتی از شرکتتان داشته باشند. این راهیست برای متمایز کردن خود از رقبا و دلیلی برای تبدیل شدن به بهترین انتخاب.
از طرفی باید بپذیرید: برند شما نشان دهنده شخصیت واقعی کسب و کارتان است. از همه مهمتر، از این طریق به مشتریان میگویید که میخواهید به چه صورت شناخته شوید!
روشهای زیادی وجود دارد که برای توسعه یک کسب و کار میتوان از آنها استفاده کرد؛ از جمله:
- تبلیغات
- خدمات مشتری
- مسئولیت اجتماعی
- شهرت
- تصاویر بصری
همه این عناصر (و بسیاری موارد دیگر) در کنار هم یک نمایه منحصر به فرد را ایجاد میکنند که در نهایت به جلب توجه افراد منجر خواهد شد.
در ادامه این بخش قصد داریم نه تنها از برندینگ و اهمیت آن بلکه از نقش مشاور برندسازی نیز بیشتر صحبت کنیم. پس با ما همراه باشید.
برندینگ چیست ؟
اگر توضیح برندینگ ساده بود، اینقدر ابهام و ناهماهنگی در مورد مفهوم آن وجود نداشت. با این حال، در اکثر موارد، درک قوی از برندسازی مستلزم درک مناسبی از:
- تجارت
- بازاریابی
- اصول ارتباطی (انسانی)
است. برندسازی را باید مفهوم گستردهای دانست که هیچ تعریف درستی از آن که تمامی مواردش را شامل شود وجود ندارد.
اما، به منظور کاهش انتشار اطلاعات منسوخ، نادرست و ناقص در مورد برندسازی، ما کاملترین تعریف را بیان میکنیم:
متاسفانه بسیاری نمیدانند برند و برندینگ تنها نام شرکت و طراحی لوگو نیست. برند یک تصویر و آن برداشت کلیست که مشتری براساس تعاملاتی که با:
- شرکت شما
- محصولات
- خدمات مختلف شرکت
دارد در ذهن ایجاد میکند.
مهمترین وظیفه برند سازی این است که همان ذهنیتی را از تجارت و برندتان در ذهن مردم به وجود آورد که شما میخواهید و مسلما این اتفاق بدون وجود استراتژی برندسازی امکانپذیر نخواهد بود. درواقع برند سازی زمانی موفقیت آمیز خواهد بود که یک مشاور در کنار شما حضور داشته باشد و مسیر برندسازی و چالشهایی که در این مسیر پیش رویتان قرار میگیرد را هموار سازد.
اما این سوال هنوز پابرجاست؛ چرا تا این اندازه به برندسازی تاکید میشود؟
چرا برندسازی پراهمیت است؟
برندینگ یک هنر ظریف است که هرکسی توانایی انجامش را ندارد. هنر ظریف فرم دادن به فعالیتهای یک کسب و کار که در نهایت آن را در مسیر پیشرفت و موفقیت قرار دهد. زمانی میتوان گفت یک کسب و کار هویت گرفته که مهارت و راهبرد با خلاقیت ترکیب شود و آن را از رقبا متمایز سازد. حتی مطلوبترین و بهترین کسب و کارها هم در برههای از زمان کسل کننده و ناموفق به نظر میآیند و آنجاست که متوجه میشوند بدون برند سازی و تعامل درست، عملا جایگاهی بین مردم ندارند.
برند سازی اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا تنها چیز بیاد ماندنیست که همیشه در ذهن مشتریان و مخاطبان باقی میماند. کمی فکر کنید؛ کسی میتواند برندهایی مانند:
- نایکی
- آدیداس
- پوما
و غیره را فراموش کند؟ استارباکس را کسی از یاد میبرد؟ فکر میکنید این برندها چطور به چنین جایگاهی رسیدهاند؟ چه عملکردی داشتهاند که اینچنین جاودانه شدهاند؟ سطح توقعاتی که این برندها ایجاد کردهاند دقیقا از عملکرد آنها نشات میگیرد و دقیقا همینجاست که برندینگ نمود پیدا میکند.
با برند سازی میتوانید رابطهای زیبا و ماندگار با مخاطبانتان شکل دهید، حس وفاداری را در آنها به وجود آورید و از همه مهمتر خود را بر سر زبانها بیاندازید و نسبت به دیگر مشاغل برتری بیابید.
مشاوره برندینگ دقیقا همان اطمینانی که یک برند نیاز دارد را به او میدهد. برنامهریزیهایی که در نهایت یک کسب و کار را به هدف برساند از طریق یک مشاور و کسی که تواناییهای زیادی در برنامه ریزی، تحقیق و آنالیز و مدیریت دارد، امکانپذیر میشود. حال میخواهیم معمولترین وظایف یک مدیر و مشاور برندینگ را بگوییم:
مشاور برندسازی چطور به برندسازی کمک می کند؟
- تحقیقات بازار در راستای به روز بودن و همچنین پیش بینی فرآیندهای آینده
- مدیریت کمپینهای بازاریابی در راستای گسترش راهبردها
- کسب اطمینان از اینکه خدمات و محصولات توانایی برطرف کردن توقعات مشتریان را دارند
- بررسی و آنالیز دقیق میزان موفقیت کمپین های بازاریابی
- ملاقات با مشتریان و دریافت بازخورد از آنها
- مدیریت صحیح بودجه
- سازماندهی رویدادهای مختلف شرکت جهت معرفی محصولات جدید، عکسبرداری از محصولات و غیره
مزایایی که برندینگ با خود به همراه دارد
برخلاف تصور عمومی، برندسازی یک «تاکتیک بازاریابی گران قیمت نیست که فقط برندهای بزرگ از آن استفاده میکنند». برعکس – برندسازی ارتباط زیادی با منطق و عقل سلیم دارد و به شدت تحت تأثیر بازاریست که در آن هستید و سطحی که میخواهید در آن بازی کنید. نام تجاری شامل ترکیبی ثابت از صلاحیتها و فعالیتهای مختلف است، بنابراین هزینه آن میتواند به شدت در هر مورد متفاوت باشد.
مشاوران سطح بالا و اجرای بی عیب و نقص هم در رسیدن به نتیجه مطلوب نهایی تاثیری مستقیم دارد. مسلما برندسازی یک تجارت بین المللی، بسیار چالش برانگیزتر و البته پرهزینهتر از کسب و کارهای محلی خواهد.
اجازه دهید اینچنین بگوییم؛ هیچ رویکرد یکسانی برای همه وجود ندارد. اما مزایایی که برندینگ با خود به همراه دارد؛ تقریبا یکسان است. بیایید این مزایا را بشناسید.
ارزش کسب و کار را بالا میبرد
محبوب شدن را باید یکی از مهمترین دغدغههای هر برندی بدانید که به آینده خود فکر میکند. درواقع تمامی کسب و کارها میخواهند که مشتریان آنها را جدی بگیرند و به برندشان وفادار بمانند. یکی از دلایل مهم و قوی که مدیران را به سمت برندینگ سوق میدهد، همین افزایش اعتبار و ارزش نزد مخاطبین است.
هر چقدر که ظاهر برند حرفهایتر باشد، جلب اعتماد مشتریان نیز راحتتر خواهد بود و بهتر از هر زمان دیگری میتوان حس اطمینان را در آنها ایجاد کرد.
*مشتریان جدیدی را به دنبال دارد
با برندینگ میتوان سرنخهای جدیدی را ایجاد کرد که افزایش تعداد مشتریان بالقوه را به همراه دارد. درواقع تصویر مثبتی که از کسب و کارها در ذهن مصرف کننده ایجاد شده، اصلیترین عامل جذب مشتری است.
تبلیغات دهان به دهان هم موثرترین تبلیغیست که هر کسب و کاری میتواند در پیش بگیرد. تبلیغی رایگان که از طریق برندسازی قدرت زیادی پیدا میکند.
*رضایت کارکنان را افزایش میدهد
زمانی که فردی برای یک برند محبوب کار کند، نسبت به فعالیت خود در ان مجموعه حس رضایت بیشتری داشته و کارآیی بهتری هم ارائه خواهد داد. این مورد هم از آن دست جنبههای مثبتیست که برندینگ با خود به همراه دارد.
حضور در یک برند معتبر و محبوب بسیار خوشایند و باعث مباهات غرور کارکنان آن است. از طرفی حس تعلق بیشتری را در کارمندان به وجود میاورد و میزان وفاداری آنها را نیز بالا میبرد.
و در آخر
این روزها تاثیر برندینگ و برندسازی در توسعه کسب و کارها بر هیچکس پوشیده نیست. بپذیرید که دنیای تجارت پیچیدهتر از آن چیزیست که فکرش را میکنید. اگر میخواهید در این بازار پررقابت موفق شوید و قد علم کنید، باید هوشمندانه قدم بردارید و همه جوانب را در نظر بگیرید. از همینرو حضور یک مشاور، شخصی که تجربه حضور در این بازارها را دارد بسیار کمک کننده خواهد بود. شخصی که تعامل درست با مشتریان و روش جذب مشتریان وفادار را میداند و برند شما را به یک برند بی رقیب در صنعتتان تبدیل میکند.
میتوانید برای دریافت مشاوره به بخش تماس با ما بروید و با کارشناسان و مشاوران ما ارتباط برقرار کنید.