نقش شعار تبلیغاتی در برندسازی و موفقیت تبلیغات

فهرست عناوین

شعار تبلیغاتی را باید یکی از مهم‌ترین بخش‌های موفقیت یک کسب و کار بدانید که نقش ویژه‌ای در برندینگ آن ایفا می‌کند. قدرت این شعارها به اندازه‌ای‌ست که میتواند حتی یک کسب و کار کوچک را به قدرتی بزرگ در صنعت خود تبدیل کند و به عرصه رقابت بفرستد.

درواقع تمامی کسب و کارها و برندها میدانند در زمان ارائه یک محصولات و خدمات، به منظور ماندگار کردن خود در ذهن مشتریان و مصرف کنندگان، باید از شعارهای تبلیغاتی استفاده کنند. شعاری که حتی با جملات کوتاه تاثیرگذاری لازم را برای شناخته شدن برند شما داشته باشد و با ایجاد نشان منحصر به فرد برای برندتان، بر تعداد مشتریانتان بیافزاید. شعار را باید همان عبارت کوتاه یا مجموعه‌ای از کلمات جذاب و مفهومی بدانید که نام برند را برای همیشه در ذهن مخاطب حک می‌کند.
مثل: « Just do it » با شنیدن این جمله کدام برند در ذهنتان می‌آید؟ بله برند نایکی! یا «طعم خوش لحظه‌ها» این یکی از معروف‌ترین شعارهای تبلیغاتی ایرانی‌ست که توسط برند چی توز ارائه شد و به راستی که آن حس و حال چی توز را بیان می‌کند.

با توجه به این تفاسیر اگر هنوز شعاری برای برند خود انتخاب نکرده‌اید؛ دست بجنبانید و از ادامه این بحش غافل نشوید. میخواهیم از نقش این شعارها در تبلیغات و برندسازی بگوییم.

چرا شعارها در تبلیغات پراهمیت‌اند؟

هیچ اهمیتی ندارد مدیریت کسب و کار خودتان را برعهده دارید، یا مدیریت مجموعه‌ای خاص به شما محول شده. موفقیت مجموعه، موفقیت شماست و باید برای تحقق خواسته‌ها و اهداف مجموعه تلاش کنید. در این میان شعارها هم یکی از تاثیرگذارترین موارد در تبلیغات و برندسازی به حساب می‌ایند. منظور دقیقا همان عبارات معناداری‌ست که با هدف و مهارتی خاص در کنار هم قرار گرفته‌اند تا به یک موضوع واحد اشاره کنند.

اهداف مختلفی میتواند در پس شعارهای تبلیغاتی پنهان باشد. مثل:

  • معرفی برند
  • افزایش فروش
  • یک محصول خاص از یک برند

اما آن چیزی که در انتخاب شعار تبلیغاتی نباید نادیده گرفته شود، اهداف سازمان است! درواقع شعار تجاری باید تمامی اهداف سازمان را به زیباترین شکل ممکن در چند کلمه یا نهایتا یک جمله کوتاه خلاصه وار بیان نماید.

نکته مهم اینجاست که شعارهای تبلیغاتی همچون مکملی برای لوگو شرکت عمل می‌کنند و این دو در کنار هم میتوانند به معرفی یک محصول یا برند بپردازند و هدف از ارائه آن را بیان کنند.

تاثیر خلاقیت بر انتخاب شعار تبلیغاتی

مهم‌ترین هدف از انتخاب شعار تبلیغاتی ، به خاطر سپردن برند و درک مفهومی‌ست که در آن وجود دارد. شعارهای بسیار زیادی خلق شده که برندها با استفاده از آن وارد بازار رقابت شده و در عرصه‌های مختلف قد علم می‌کنند.

آما آن چیزی که تمایز اصلی را در میان شعارهای تبلیغاتی به وجود می‌آورد؛ «خلاقیت» است! درواقع تنها خلاقیت توانایی ماندگار کردن شعارها را دارد.

تدوین شعار نوعی اقدام استراتژیک برای بیزینس‌ها در هر فعالیتی به حساب می‌آید. درواقع برندها با توجه به هدفی که برای خود تعیین کرده‌اند اعم از تحریک احساسات مخاطب، معرفی برند یا محصول میتوانند با انتخاب یک شعار تبلیغاتی مناسب به تبلیغ کننده‌ای برتر تبدیل شوند. به عبارت ساده‌تر؛ تداوم اجرای برنامه‌های تبلیغاتی در کمپین‌ها را میتوان مهم‌ترین نقش شعارهای تبلیغاتی قلمداد کرد.

نکاتی که در تدوین شعار تبلیغاتی باید در نظر گرفت

طراحی یک شعار تبلیغاتی چیزی نیست که بتوان به سادگی انجامش داد! باید:

  • جامعه هدف
  • نوع محصول
  • خدمات ارائه شده

رسالتی که کسب و کار در پیش گرفته و فرهنگ جامعه نیز در نظر گرفته شود! از همین رو در این بخش نکاتی را میگوییم که در طراحی شعار کمک کننده خواهد بود.

به خاطر داشته باشید برای طراحی یک شعار تبلیغاتی گیرا باید به سراغ جملات و عباراتی بروید که برند یا محصول شما را در کوتاهترین جمله توصیف کند.

تاکید بر نیاز مخاطب

وقتی شعار شما بر روی نیاز خاصی از بازار هدف تمرکز داشته باشد، درک صحیحی برای مخاطب به وجود می‌اید که به ماندگاری شعار در ذهن آنان منجر خواهد شد.

توجه به اهداف برند

اگر در نظر دارید بر اهداف برند و سازمان خود تاکید کنید، این مسئله را در شعار تبلیغاتی‌تان نشان دهید تا جایگاه بهتری را در ذهن مخاطب بدست آورید.

سوال طرح کنید

یکی از مهم‌ترین تکنیک‌هایی که در حین طراحی شعار میتوان به سراغش رفت، طرح سوال است. درواقع با پرسیدن یک سوال یا استفاده از جملات سوالی، مخاطب را به فکر فرو میبرید تا به دنبال پاسخ آن باشید.

مثلا شعار « فقط یه ایرونی میدونه» رو دیدین نه؟ فکر کردین که کدوم برند این شعار رو طراحی کرده؟ خواستین کشف کنین یه ایرونی چی رو میدونه؟

میخوام بگم برای چند دقیقه هم که شده ذهنتون درگیر شد و اون سازمان دقیقا دنبال همین بود!

بازی با احساسات مخاطب

اگر تنها کمی خلاقیت و ایده پردازی را در طراحی شعار تبلیغاتی بکار گیرید، درگیر شدن ذهن مخاطب حتمی‌ست. برای اینکه بهره گیری از روش‌هایی که مخاطب را وادار به برقراری ارتباط کند بهترین گزینه‌ست. مثلا تصاویر شهودی که به:

  • تلقین یک رفتار
  • حرکت
  • مزه
  • شکل

و غیره ارتباط داشته باشد و احساسات خوب را در او القا کند.

برای طراحی شعار به کار گروهی احتیاج دارید

مهم‌ترین نکته در طراحی شعارها، خلاقیت و ایده‌پردازی‌های ذهنی‌ست. این دو فاکتور میتواند اثرگذاری شعارهای تبلیغاتی را بطور قابل توجهی افزایش دهد. از همین‌رو توصیه ما این است که برای ایده‌های مختلفی را مورد بررسی قرار دهید و بهترین نتیجه را دریافت کنید از مزیت‌های کار گروهی در طراحی و تهیه شعار تبلیغاتی استفاده کنید.

بارش مغزی جزء بهترین روش‌ها برای طراحی شعارهای تبلیغاتی گیراست. از طرفی ذهن‌های مختلف با نگرش‌های متفاوتی که به جریان دارند، همچنین با قدرت‌ خلاقیت متفاوت، میتوانند نظرات و پیشنهادات متفاوتی ارائه دهند و در نهایت به همان چیزی که مدنظر دارند دست پیدا کنند.

سخن پایانی

نیازی نیست کارآفرین باشید تا به فکر طراحی شعار تبلیغاتی بیوفتید. تمامی کسب و کارها حتی نوپاترین آنها هم به شعار نیاز دارد. به خاطر بسپارید که شعارهای تبلیغاتی مهم‌ترین بخش از یک کسب و کار و بیزینس به حساب می‌آید. عدم وجود آنها، برند شما را از هویت و ماندگاری دور می‌کند.

برای تهیه و تدوین شعارها باید نکات مهمی را در نظر بگیرید که در این بخش سعی کردیم به برخی از مهم‌ترین آنها اشاره کنیم.

5/5 - (23 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *