چالش هایی که زنان کارآفرین با آن مواجه اند

فهرست عناوین

تاکنون به این مسئله فکر کرده‌اید که چرا زنان کارآفرین در زمان شروع کسب و کار خود، با چالش‌های بیشتر و سخت‌تری نسبت به مردان مواجه می‌شوند؟ در این مسئله هیچ شکی نیست که پیدا کردن راه موفقیت برای زنان بطور شگفت آوری سخت‌تر است! آنها اغلب با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند که حتی شاید مردان از وجود آنان هم بی‌خبرند.

تنها نگاه به لیست ثروتمندترین افراد جهان و بررسی موشکافانه کسب و کارها به ما نشان می‌دهد، دنیا در تصرف مردان است. اما کم کم درحال ورود به عصر تازه‌ای هستیم. عصری که زنان قدرتمند آن بسیاری از نقش‌ها را از مردان ربوده‌اند. زنان کارآفرینی که با راه‌اندازی کسب و کار نوآورانه و ایده‌های ناب خود، قله‌های موفقیت را فتح کرده و به جایگاه‌های بالایی رسیده‌اند.

چالش خایی برای زنان کارآفرین

حال اگر به عنوان یک زن، سودای کارآفرینی را در سر دارید، باید بگوییم که این بخش برای شماست. درواقع قصد داریم با معرفی چالش‌هایی که پیش روی شما قرار میگیرد، نه تنها روحیه‌ای دوچندان را در شما به وجود آوریم، بلکه شانس موفقیت و آمادگی‌تان برای مواجهه با آنها را نیز بالا ببریم. پس با ما همراه باشید.

چالش های پیش روی زنان کارآفرین

گاها زنان به گونه‌ای رفتار می‌کنند که گویی کارشان بسیار آسان است. اما تنها یک کارافرین میداند رسیدن به موفقیت آن هم در مسیری که بسیار تازه‌ست، چه مشکلات و مسائلی را به دنبال دارد! در دنیای پیشرفته امروز تقریبا کاری نیست که زنان از پس انجام آن برنیایند.
یعنی درعین حال که میخواهند تک تک موهایشان را از حرص بکنند و آرزو میکنند که چند نسخه از خودشان برای انجام کارها وجود داشته باشد، به خوبی از پس تمامی کارها برمی‌ایند و هر آن چیزی که در تقویم‌شان نوشته‌اند را به سرانجام میرسانند.

چالش های پیش روی زنان کارآفرین

اما به عنوان رهبر چه مواردی وجود دارد که آنها را به مرز جنون میرساند؟ با چه چالش‌های مضاعفی روبرو می‌شوند؟

چالش اول: تبعیض اجتماعی

در این مسئله هیچ شکی نیست که بزرگ‌ترین شکست، شروع نکردن است. متاسفانه بسیاری از زنان ترس از شکست دارند! درواقع اطرافیانشان آنها را موجوداتی ضعیف میدانند و مدام در گوششان زمزمه میکنند

  • تو نمیتونی
  • تو شکست میخوری
  • هیچ فایده‌ای نداره
  • تو از پسش برنمیای

و غیره این درحالی‌ست که در کشورهای مدرن حتی زنان مکانیک و جوشکار هم مشغول کسب درآمدند و چه بسا روی دست مردان، مشتریان بیشتری هم دارند!

 تبعیض اجتماعی

متاسفانه اغلب مردان معتقدند که زنان از پس برخی کارها برنمی‌ایند و حتی در معاملات نیز به سراغشان نمی‌روند.

این در حالی‌ست که زنان کارآفرین موفق حتی زمانی که به جایگاه مدیریتی هم میرسند، بر این مسئله تاکید دارند که باید با خودشان راستگو و پایبند باشند، صدای درونی‌ خود را شنیده و پیدا کنند و قدرت‌شان را به نمایش بگذارند.

چالش دوم: عدم در اختیار داشتن سرمایه

آن دسته از استارتاپ‌هایی که به سرمایه گذار احتیاج دارند به خوبی میدانند این کار چه پروسه سخت و طاقت فرسایی دارد. اما مسئله اینجاست؛ این کار برای زنان سخت‌تر از آن چیزی‌ست که فکرش را میکنید. براساس مطالعات انجام شده، کمتر از 3 درصد از شرکت‌هایی که بر روی آنها سرمایه گذاری شده، مدیر زن دارند!

عدم در اختیار داشتن سرمایه

یافتن سرمایه گذار و سرمایه را باید مهم‌ترین و سخت‌ترین چالش زنان در شروع کسب و کارشان بدانید. درواقع در این دنیای شلوغ و پرهیاهو، سرمایه گذاران علاقمندند که سرمایه‌شان را افزایش دهند و متاسفانه عقیده دارند که با یک مدیر زن نمیتوانند به چنین خواسته‌ای برسند.

از همین‌رو حتی موفق ترین زنان کارآفرین هم برای جذب سرمایه در ابتدا به این فکر می کنند که آیا کسب و کارشان میتواند افزایش چند برابری را برای سرمایه گذار به دنبال داشته باشد؟ سپس برای قانع کردن افراد اقدامات لازم را انجام می‌دهند.

چالش سوم: ایجاد تعادل بین کار و خانواده

کوکو شانل بر این عقیده بود که هم برای کار و هم برای عشق به اندازه کافی زمان وجود دارد.

ایجاد تعادل بین کار و خانواده هم از آن دست مسئولیت‌هایی‌ست که زنان کارآفرین باید بتوانند از پس آن برآیند. بسیاری بر این عقیده‌اند با پیدا کردن روش‌هایی که منجر به باز کردن زمان بین این دو مسئولیت می‌شود، کلیدی‌ست که تعادل را به کار و زندگی شخصی آنها برمیگرداند.

ایجاد تعادل بین کار و خانواده

توصیه ما این است که برای حل این مشکل و عدم درگیری با آن به سراغ کارهایی بروید که اجازه دهد خودتان باشید نه اینکه دائما با دیگران همکاری کنید.

البته در دنیای پیشرفته امروز، فرهنگ‌ها به سمتی پیش میرود که زنان انعطاف پذیری بیشتری داشته باشند و اجازه برقراری تعادل بین کار و زندگی شخصی را به آنها می‌دهد. به عبارت ساده‌تر؛ این روزها زنان آزادی عمل بیشتری دارند.

چالش چهارم: مقابله با ترس از شکست

شکست را باید اتفاقی غیرقابل انکار در کسب و کارها دانست. این در حالی‌ست که بسیاری از افراد بلافاصله پس از اولین شکست ناامید شده و تمامی رویاپردازی‌های‌شان را کنار میگذارند. اما اجازه دهید مسئله مهمی را بگویم، شکست، مرد و زن نمیشناسد. فقط کافیست به خودباوری برسید و آن حصار شک و تردید که به دور شما تنیده شده را کنار بزنید. نباید در انتظار تکامل باشید و سپس به سراغ کارهای بزرگ بروید. تکامل هیچگاه از راه نمیرسد!

مقابله با ترس از شکست

از شکست ذهنیت منفی نداشته باشید و با یک بهانه به انصراف و دور شدن از فضای کارآفرینی فکر نکنید. زنان اغلب بارها و بارها کلمه «نه» را میشنوند و حتی ممکن است تصمیمات هزینه‌بر زیادی را اتخاذ کنند، اما اینها را تجربه‌ای بدانند که تنها آنها را به هدفشان نزدیک‌تر می‌کند.

چالش پنجم: انتظارها و ارزش ها

یکی از چالش‌های مهمی که زنان کارافرین با آن مواجه می‌شوند، ارزش‌های فرهنگی‌ست. در بسیاری از کشورها، خصوصا کشور خودمان، به نوآوری و ایده‌های جدید و حتی نیمه جدید زنان اهمیت داده نمی‌شود. درواقع جامعه با پایین آوردن جایگاه فرهنگی و اجتماعی زنان در تلاش‌ است تا آنها را همچنان در خفا نگه دارد!

انتظارها و ارزش ها

زنان برای حل بر این چالش، نی بایست خود را برای شکستن محدودیت‌های سنتی آماده کنند. از طرفی زمینه سازی‌های اولیه را انجام دهند. پافشاری بر روی چیزی که به آن اعتقاد دارید، میتواند گره گشای بسیاری از مشکلات باشد.

کلام آخر

این مسئله را بپذیرید؛ چالش‌هایی که زنان کارآفرین با آن روبرو هستند به هیچ عنوان به معنی پایان دنیا و پایان رویاهای آنان نیست. درواقع کسانی میتوانند خود را یک زن کارافرین موفق بنامند که بر روی خواسته‌شان پافشاری کرده انذ. همچنین با شجاعت و تمرین و مداومت به تکمیل مهارت‌های رهبری پرداخته و چالش‌ها را یکی یکی کنار بزنند.

کلام آخر دز خصوص زنان کارآفرین

این روزها زنان بسیار زیادی را میتوان یافت که کسب و کاری را راه اندازی کرده و به موفقیت‌های بزرگی رسیده‌اند. این زنان به خاطر زندگی خودشان، به خاطر زندگی آدم‌های اطراف‌شان، و به خاطر تبدیل این دنیا به مکانی بهتر برای زیستن باید قادر باشند مانند یک تردست ماهر، مشکلات را یکی پس از دیگری از سر راه بردارند.

5/5 - (23 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *