به خوبی میدانید مدیریت کسب و کار به هیچ عنوان کار آسانی نبوده و نیست. از طرفی هیچ ارتباطی هم به کوچک یا بزرگ بودن یک شرکت و حتی درآمدهای آنان هم ندارد! اجازه دهید سادهتر بگوییم؛ هیچ اهمیتی ندارد مدیریت کوچکترین شرکت خاورمیانه یا حتی بزرگترین شرکت سیلیکون ولی آمریکا را بر عهده دارید، بدون آشنایی با مفاهیم MBA و مدیریتی، بدون کمک گرفتن از مشاوران حرفهای و توجه به توصیههای آنان، عملا مسیر شکست را در پیش گرفته و در نهایت اعلام ورشکستگی خواهید کرد.
از همین رو وظیفه خود دانستیم در این بخش به چند مورد از مهمترین ترفندهایی که در مدیریت کسب و کار به شما کمک خواهد کرد بپردازیم. پس با ما همراه باشید.
باید در انتخاب کارکنان درست عمل کنید
اگر بهترین عملکرد را در زمینه کاری خود دارید، اما از دانش لازم جهت بازاریابی بیبهرهاید، جای افراد مناسب و واجد شرایط در شرکت شما خالیست. درواقع با پرکردن جای خالی این افراد، کسب و کار شما جان دوبارهای میگیرد.
توصیه ما این است که به سراغ دوستانتان نروید. شاید در ابتدا همه چیز در ایدهآلترین شرایط پیش برود و همواره سازش برقرار باشد، اما تا حد امکان فاصله بین دوستی و کار را حفظ کنید. هیچگاه بحث کار و درآمد نباید با دوستی ادغام شود.
مسلما رفتار شما در محل کار و بیرون از آن با دوستانتان متفاوت است و همین مسئله، توقعات و انتظارات دیگری را به وجود میاورد که برطرف کردن آنها اصلا کار سادهای نیست!
از همینرو برای مدیریت کسب و کار خصوصا وقتی صحبت از کارآفرینی وسط باشد، با دقت دست به استخدام افراد بزنید.
تنها دانستن چگونگی انجام کار کافی نیست
اگر بر این باورید چون در یک حوزه تخصص دارید، از تمامی فاکتورهای لازم برای مدیریت یک کسب و کار بهره مندید، سخت در اشتباهید. آشنایی با مفاهیم بازاریابی و مدیریت جزء حداقل مسائلیست که جهت چرخاندن تشکیلات اقتصادی به آنها نیاز پیدا میکنید. درواقع در این مسیر شما برای مدیریت کسب و کار باید بدانید موارد زیر به چه شکلی انجام میگیرد:
- برنامه ریزی
- خرید
- تولید
- فروش
- پیگیری
- مدیریت
درواقع شما باید نسبت به چگونگی اداره کسب و کار به یک بینش درست و کافی رسیده باشید تا بتوانید آن را در مسیر درست هدایت کنید. با تغییرات همگام شوید و با بروزرسانیهای مداوم، شرکت را رشد دهید. به حرف کارکنان و سایر مدیران و البته مشاور حرفه ای خود گوش داده و با درس گرفتن از آموختههایتان به یک مدیر عالی تبدیل شوید.
تقسیم وظایف کنید
از مهمترین وظایفی که در مدیریت کسب و کار به آن تاکید میشود و هر کارآفرین باید به بهترین نحو انجامش دهد، محول کردن و تقسیم وظایف آن هم به بهترین شکل است. هرچه زودتر این کار را انجام دهید، بهتر در مدیریت کسب و کارتان موفقتر خواهید بود.
معمولا در ابتدای راه مدیران بر این باورند؛ میتوانند به تنهایی از پس انجام تمامی کارها برآیند و معتقدند نظارت و کنترل مستقیم خودشان بر روی کارها، بهترین نتیجه را به دنبال دارد. شاید هیچکس به اندازه خودتان نتواند در انجام کارها موفق عمل کند، اما این مسئله اصلا مهم نیست. قرار نیست تمامی کارها در یک شرکت بی نقص انجام شود، گاهی فقط باید آن را به سرانجام برسانید و هرکسی که قادر به انجامش باشد میتواند مسئولیت آن را برعهده گیرد.
به مشتریانتان فکر کنید
زمانی که نوبت به توصیههای مدیریتی در یک کسب و کار میرسد، اغلب مشتریان نادیده گرفته میشوند. درحالیکه موضوع دقیقا همینجاست؛ اگر به دنبال رفع نیاز و رفاه حال مشتریان و جلب رضایت آنها هستید، باید تقاضا و نیازشان را بشناسید و بارها و بارها به سراغشان بروید. انجام این کار تاثیری مستقیم بر میزان فروش و افزایش سودتان دارد.
این حقیقت که این مشتریان هستند که درآمد شما را تامید میکنند و مهمترین بخش زنجیره کسب و کارتان به شمار میآیند را فراموش نکنید.
برنامه ریزی داشته باشید
قبل از اینکه به فکر فروش و تبلیغات بیوفتید، برنامه ریزی و حفظ نظم را تمرین کنید. سازماندهی داشته باشید. برای انجام این کار لازم است تا فهرستی از کارها و افرادی که مسئولیتی برعهده دارند، تهیه کنید. اینکه چه کسی، در چه زمانی باید چه کاری را تحویل دهد!
هیچ اهمیتی ندارد که 10 یا 100 کارمند دارید، باید آن فهرست را به درستی آماده کنید تا در زمان مناسب به شما در پیشبرد اهداف کمک کند. این فهرست معمولا در شروع کار بسیار کاربردی خواهد بود.
موفقیت شانسی نیست!
کافیست نگاهی به زندگینامه افراد موفق بیاندازید، هرکدام از انها در طول زندگیشان انتخاباتی داشتهاند که آنها را یک قدم به هدف نهایی و موفقیتی که به دنبالش بودند نزدیکتر کرده است. به خاطر بسپارید؛ چشم انداز و دید هر کدام از آنها منحصر به فرد بوده و به هیچ عنوان تنها با تکیه بر شانس به جایگاه امروزیشان نرسیدهاند.
اجازه دهید مثالی بزنیم؛ داستان خرید اینستاگرام توسط مارک زاکربرگ را میدانید؟ اگر داستانش را شنیده باشید میدانید که او اصلا فرد خوش شانسی نیست. درواقع او تنها با تکیه بر تحلیل و آنالیز رفتار کاربرها و با شناخت علاقمندیهای آنان، این تصمیم بزرگ را اتخاذ کرد.
اگر کمی موشکافی کنید میبینید که تفاوت چندانی میان فیسبوک و اینستاگرام وجود ندارد. زاکربرگ مالک کسب و کاریست که بر پایه رفتارها و علایق کاربرها بنا شده و او چونگی احترام گذاشتن به مشتری را در طول سالها مدیریت کسب و کار فرا گرفته است. پس خرید اینستاگرام اتفاقی بود که به درستی و در راستای اهداف او رقم خورد.
داستان معروفتری درخصوص کارآفرینی وجود دارد. همه ما والت دیزنی را میشناسیم. کسی که کار خود را به عنوان کاریکاتوریست شروع کرد و در نهایت با تاسیس شرکت دیزنی، نامش را جاودانه کرد! شرکتی معروف که معروفترین فیلمسازیها و بهترین انیمیشنها را روانه بازار کرده است. جالب است بدانید؛ او اولین کسی بود که برای ورود به شهربازی ورودی دریافت کرد و برخلاف نظر بقیه، مشتریان او کمتر که نشد هیچ؛ بیشتر هم شد!
داستان والت دیزنی به ما میگوید؛ اگر به ایدههای نوآورانه و خلاقانه خود ایمان داشته باشید و در این مسیر هیچ شک و شبهای را به خود راه ندهید، میتوانید شاهد تحقق رویاهایتان به واقعیت باشید و یک امپراتوری تجاری را بسازید.
مسئله اینجاست که هر کارآفرین داستان مخصوص و منحصر به فرد خود را برای گفتن دارد. برخی از آنها موفق هستند و برخی دیگر نه. با گوش دادن به آنها و گرفتن پندهایی که لابه لای حرفهایشان نهفتهست میتوانید در آیندهای نزدیک، امپراتوری خود را بسازید.
نتیجه گیری
مسلما ترفندهای بسیار زیاد دیگری برای مدیریت کسب و کار وجود دارد که کارآفرینان باید نسبت به آنها آگاه شوند. درواقع کارآفرینان باید بدانند هیچ فرمول یکسانی برای موفقیت وجود ندارد که با استفاده از آن سریع به هدفشان برسند. در طول این مسیر باید فاکتورهایی را ببینید و از برخی دیگر به سادگی عبور کنید! به کارتان به ایدهها و رویایی که در سر دارید عشق بورزید و به آن ایمان داشته باشید. فراموش نکنید هیچکس نمیتواند همچون شما به کسب و کارتان نگاه کند و شما در این مسیر به همراه و کمک احتیاج دارید. نمیتوانید به تنهایی از پس چالشها برآیید. پس از کمک گرفتن دریغ نکنید.
مسائل بسیار زیاد دیگری هم وجود دارد که برای مدیریت یک کسب و کار موفق باید از آنها آگاه باشید. توصیه داریم برای دریافت مشاوره و آگاهی از مسیری که پیش روی شما قرار دارد با مشاوران حرفه ای ما ارتباط برقرار کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر به بخش تماس با ما بروید.