منظور از مدیریت شهرت برند چیست و چطور انجام میشود؟

فهرست عناوین

در این مسئله که داشتن یک تصویر از برند بر تصمیم گیری نهایی افراد برای خرید محصول تاثیر میگذارد، هیچ شکی نیست! درواقع هر کسب و کاری از طریق ساخت یک تصویر مثبت از برند خود فعالیتش را در فضای آنلاین شروع می‌کند. میدانیم امروزه شهرت برندها وابستگی شدیدی به رسانه‌های اجتماعی و سایت‌های بررسی آنلاین دارد.
همین مسئله مدیریت و کنترل آن را حساس‌تر کرده و عوامل مختلفی را در موفقیت و بهبود شهرت آن دخیل می‌کند. مثلا شما باید بطور مداوم شهرت خود را بصورت آنلاین زیر نظر داشته باشید. شاید این کار کمی دلهره‌اور باشد، خصوصا زمانی که این شهرت از کنترل شما خارج شود. اما استراتژی‌های زیادی وجود دارد که میتواند به مدیریت شهرت برند کمک کرده و به برندینگ سمت و سویی صحیح بخشد.
در این بخش قصد داریم از روش‌های مدیریتی شهرت برند و نحوه ایجاد برنامه‌‌ای دقیق و حساب شده برای رسیدن به شهرت مطلوب و استفاده از ابزارهایی با کیفیت بالا برای تکمیل این فرایند صحبت کنیم. پس با ما همراه باشید.

منظور از مدیریت شهرت برند چیست؟

Brand Reputation
Brand Reputation

مدیریت شهرت برند یا همان Brand Reputation Management یک فرآیند نظارت بر چگونگی درک کسب و کار از جانب مشتریان است که در صورت لزوم جهت بهبود تصویر برند اقدامات استراتژیک لازم را پیاده سازی کند. در دنیای پیشرفته امروز، این نوع مدیریت همچون نوعی محافظ از اعتبار آنلاین کسب و کار در رسانه‌های اجتماعی و گوگل عمل می‌کند.
حواستان باشد، مدیریت کسب و کار تفاوت بسیار زیادی با مدیریت شهرت برند دارد. شما در این نوع جدید از مدیریت باید یک فرآیند مستمر را طی کرده و همواره درک عموم مردم از برند خود را رصد کنید و با پیش بینی موقعیت‌های آسیب رسان احتمالی، از وقوع آنها جلوگیری یا اقدامات لازم جهت برخورد را فراهم آورید.
زمانی که شهرت شما در مثبت‌ترین حالت ممکن باشد، آن حس وفاداری که به دنبالش هستید در مشتری القا می‌شود و رشد کسب و کار و درآمد را برای شما به دنبال دارد. بالطبع شهرت منفی هیچ تاثیری بر فروش و حفظ مشتری ندارد و در کارآفرینی به تدریج شما را به سمت شکست میکشاند.

دلیل اهمیت مدیریت برند

دلیل اهمیت مدیریت برند
دلیل اهمیت مدیریت برند

مدیریت شهرت برند همان مفهومی‌ست که شرکت‌ها در تلاش‌اند تا یک رابطه عاطفی فراموش نشدنی را بین مشتریان و محصولاتشان به وجود آورند. مدیریت برند همان موظف است یک تصویر خوب از محصول یا حتی برند شما در ذهن مصرف کننده ایجاد کند. این مسئله نه تنها پایه و اساس جذب لید و مشتریان به حساب می‌آید؛ بلکه به افزایش وفاداری مشتریان فعلی نیز منجر می‌شود.
متخصصان بر این عقیده‌اند، استخدام مدیر برند در هر کسب و کاری لازم است چون عملکرد برندها را ارزیابی کرده و با ایجاد تغییراتی که در طول زمان ایجاد می‌کند، آن را به سمت سازگاری با مشتریان سوق می‌دهد. اگر کسب و کارها نتوانند نیازهای روز مشتری را کشف کرده و تغییرات لازم را در خود به وجود آورند، رو به نابودی میروند.
با مدیریت صحیح شهرت برند، برندتان به مرور دچار ترقی می‌شود، طرفداران قوی‌تری پیدا می‌کند و در نهایت با یک استراتژی بازاریابی مناسب، بازار را به دست میگیرد. اگر هنوز هیچ اقدامی برای استخدام مشاور برندسازی انجام نداده‌اید، همین الان اقدام کنید.

تکنیک‌های موثر در مدیریت برند

تکنیک‌های مدیریت برند
تکنیک‌های مدیریت برند

مرور به گذشته به ما نشان می‌دهد قبل از اینکه دنیای دیجیتال تا این اندازه به زندگی و کسب و کارها رسوخ کند، کنترل و اندازه گیری نام تجاری بسیار آسان‌تر بود. با این حال فناوری‌های دیجیتال به ما نشان داده، مصرف کنندگان تشنه محتوا هستند. پس باید هویتی منحصر به فرد برای کسب و کارتان بسازید که با این عصر ارتباطات همسو باشد و توانایی برقراری ارتباط درست با مشتری را داشته باشد.
در این بخش چند مورد از کلیدی‌ترین استراتژی‌های مدیریت شهرت برند را معرفی میکنیم:

استراتژی اول: اصول برندسازی را بدانید

اصول برندسازی
اصول برندسازی

بدون شناسایی اصول برندسازی چطور میتوانید برندینگ موفقی داشته باشید؟ ما در مقاله‌ای جداگانه درخصوص اهمیت برندینگ و دلیل اهمیت آن صحبت کرده‌ایم. میتوانید برای مطالعه مقاله « چرا برندینگ برای کسب و کارها اهمیت دارد؟ » کلیک کنید.

اما اجازه دهید به استراتژی برندسازی بپردازیم. اینکه چطور به مدیریت شهرت برند ختم می‌شود. درواقع شما در این مسیر باید بیانیه‌ای برای ماموریت خود داشته باشید، عناصر بصری نظیر لوگو و نوع نگاه و احساسی که برندتان ارائه می‌دهد را ایجاد کرده باشید و یک شخصیت برند قاطع برای آن ساخته باشید و از همه مهم‌تر اینکه مخاطب هدف را شناسایی کنید.
پیروی از این اصول، اطمینان لازم برای استفاده صحیح از دارایی‌های برند و ارتباط موثر با مشتریان را به شما می‌دهد و کمک می‌کند همگام با تغییرات روز پیش بروید.

استراتژی دوم: داستان جالبی درباره برندتان بسازید

ساخت داستان جالبی درباره برندتان
ساخت داستان جالبی درباره برندتان

باید یک داستان قانع کننده برای برندتان بسازید. مردم به داستان علاقمندند. اینکه از کجا شروع کرده‌اید، چه چالش‌هایی را تجربه کرده‌اید و در آخر اینکه با چه تجربیاتی به موفقیت رسیده‌اید.
داستان معتبر، یک ارتباط عاطفی قوی بین شما و مخاطبانتان به وجود می‌اورد و کمک می‌کند تا نام تجاری شما ارتباط خوبی با مخاطب و مشتری برقرار کند.

استراتژی سوم: عملکرد برند را آنالیز کنید

آنالیز عملکرد برند
آنالیز عملکرد برند

امروزه در دنیای پیشرفته‌ای زندگی می‌کنیم؛ مدیریت شهرت برند شاید کمی سخت شده باشد، اما ابزارهایی وجود دارد که این مسیر سخت را هموار می‌کند. ابزارهایی مثل

  • ابزارهای گوگل
  • مدیریت تیم محتوا
  • جستجوی کلمات کلیدی
  • تجزیه و تحلیل وب سایت
  • مدیریت شبکه های اجتماعی
  • ایمیل مارکتینگ

میتوان گفت که فناوری شکل توسعه ترویج و توسعه برند را دستخوش تغییر کرده است. زمانی که استفاده صحیح از این ابزارها را بدانید، مدیریت بهتری خواهید داشت و در شرایط بهتری فعالیت‌ها و کمپین‌های مختلف را آنالیز می‌کنید.

مدیر برند چه وظایفی دارد؟

وظایف مدیر برند
وظایف مدیر برند

بطور کلی مدیران برند برای مدیریت شهرت برند ، وظایف و مسئولیت‌های بسیار متعددی را برعهده دارند. از جمله این وظایف عبارتند از:

  • ارزیابی مداوم تصویری که از برند ساخته شده است
  • برنامه ریزی و ساخت راهنماهای سبک، چشم انداز برند و ارزش های پیشنهادی
  • ایجاد مدیریت تبلیغات
  • نظارت بر تبلیغات انجام شده
  • استفاده صحیح از استراتژی‌های آگاهی از برند
  • تجزیه و تحلیل پیش بینی های فروش و مالی
  • مدیریت بودجه تبلیغات
  • ایجاد فرصت های تجاری جدید
  • تجزیه و تحلیل بینش مشتری و رقیب
  • حفظ نام تجاری محصول یا تصمیم گیری برای برندسازی مجدد

مهم‌ترین اصولی که یک مدیر موفق باید بداند

 اصول یک مدیر موفلق
اصول یک مدیر موفلق

در هر کسب و کاری، قوانینی وجود دارد که همه موظف به اجرای آن هستند. اما گاها این قوانین در هیچ جا نوشته نشده‌اند اما در صورت اجرا، برندی حرفه‌ای‌تر، کارآمدتر و متفاوت و متمایزتر از رقبا خواهید ساخت. از همین‌روست که میگویند یک مدیر موفق برای مدیریت شهرت برند باید اصول زیر را رعایت کند:

  • تمایز
  • تمرکز
  • سادگی
  • شکل ظاهری
  • تداوم

فراموش نکنید اصطلاح مدیریت برند بسیار نامحدود است و طیف بسیار گسترده‌ای از استراتژی‌های بازاریابی را جهت رساندن برند به آن شهرت مطلوب شامل می‌شود. بهره گیری از تکنولوژی‌های معرفی شده به بازار و شبکه‌های اجتماعی میتواند در این مسیر کمک کننده باشد، پس از این قافله عقب نمانید.

5/5 - (24 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *