چطور در پرسونال برندینگ موفق عمل کنیم؟

فهرست عناوین

هر کسب و کار یا حتی هر شخصی که می‌خواهد محصولات یا خدمات خود را به دیگران معرفی کند، به برندسازی نیاز دارد. افرادی که با دنیای مارکتینگ و اصطلاحات مربوط به این حوزه آشنایی کمی دارند، بر این باورند که برندسازی تنها مختص کسب و کارها بوده و این موضوع مخصوص سازمان‌ها و شرکت‌ها می‌باشد.
اما موضوعی تحت عنوان پرسونال برندینگ وجود دارد که برخی افراد نسبت به آن بی‌توجه بوده و عملاً معتقدند که چنین چیزی وجود ندارد!
در درجه اول باید بدانید که هر فردی می‌تواند به تنهایی یک برند محبوب باشد و به اندازه برندهای تجاری قدر درآمد کسب کند. اما برندسازی شخصی کار راحتی نیست و نیازمند دانش بالای بازاریابی و خلاقیت است. لازمه موفق بودن در این مسیر چیزی نیست جز مطالعه، آشنایی با اصول استاندارد برندسازی شخصی و اجرا کردن آن‌ها. اما این اصول چه هستند که باید آن‌ها را رعایت کنیم؟

آشنایی با مفهوم پرسونال برندینگ

مفهوم پرسونال برندینگ
مفهوم پرسونال برندینگ

همان‌طور که از عنوان Personal Branding می‌توان حدس زد، این روش برای معرفی خود به دیگران و قدم گذاشتن در مسیر پیشرفت و ارتقای فردی است. دقیقاً همانند یک کسب و کار که برای فروش بیشتر و جلب اعتماد مشتریان خود روی برندسازی تأکید دارد، در رابطه با افراد نیز این موضوع صدق می‌کند.
در پرسونال برندینگ به جای این که از یک طرح یا نماد خاص یاد شود، نام شما به عنوان برند شناخته شده و در بین مخاطبین هدف اعتبار کسب می‌کند. همان‌طور که ذکر شد، هدف اصلی برندسازی شخصی مثل برندسازی تجاری افزایش درآمد و اعتبار است. درواقع می‌توان گفت که با انجام این کار شما ذهنیت مخاطبین هدف را نسبت به خودتان مدیریت خواهید کرد.

اهمیت پرسونال برندینگ در کارآفرینی

اهمیت پرسونال برندینگ در کارآفرینی
اهمیت پرسونال برندینگ در کارآفرینی

برندینگ فردی برای افرادی که کارآفرین هستند نیز بسیار اهمیت دارد. کارآفرینان در ابتدای مسیر همواره باید به فکر جلب اعتماد دیگران باشند تا بتوانند به آن چه که در سر دارند هر چه زودتر دست پیدا کنند. درواقع جلب اعتماد دیگران جزو مواردی است که در بحث:

  • کارآفرینی
  • بازاریابی
  • فروش

نیز بسیار پر رنگ می‌باشد. با کمک پرسنال برندینگ فرد کارآفرین نه‌تنها می‌تواند خود و قابلیت‌های خود را به دیگران معرفی کند، بلکه می‌تواند افراد را ترغیب به حمایت از کسب و کار خود نیز کند.
یکی دیگر از مهم‌ترین مسائلی که هم بر بهبود مسیر کارآفرینی و هم بر پرسنال برندینگ تأثیر به‌سزایی دارد؛ برنامه‌ریزی درست و دید شفاف از محیط است. برای این که بتوان نسبت به رویدادهای اطراف و مرتبط با حوزه کارآفرینی و پرسونال برندینگ اشراف داشت، لازم است تا نقاط قوت و ضعف و هرگونه فرصت و تهدید ( همان 4 اصل swot ) را پیش‌بینی کنید. اما چطور می‌توان این کار را انجام داد؟

ارتباط تجزیه و تحلیل SWOT و پرسنال برندینگ

تحلیل SWOT و پرسنال برندینگ
تحلیل SWOT و پرسنال برندینگ

برندسازی شخصی می‌تواند مزیت‌های فراوانی برای شما به همراه داشته باشد. برندینگ می‌تواند تعداد مشتریان شما را افزایش دهد، شما را محبوب‌ و مشهور کند و درآمد خوبی را برایتان در پی داشته باشد. زمانی که شما روی پرسونال برندینگ کار می‌کنید و سعی دارید که خودتان را تبدیل به یک برند سرشناس کنید، فرصت:

  • همکاری با تجارت‌های بزرگ
  • برجسته شدن در رسانه‌های مختلف
  • برقراری ارتباطات هدفمند
  • ایجاد شبکه‌های انسانی
  • مشتریان بیشتر
  • کنترل ذهنیت مخاطب

از شما مقدور می‌شود.
اما برای بهره‌گیری از این مزایا لازم است تا یک استراتژي محکم و موثر داشته باشید و از آن پیروی کنید. آنالیز SWOT یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین و همچنین پرکاربردترین مواردی است که می‌تواند در این راه به شما کمک شایانی کند. با استفاده از این روش تجزیه و تحلیل می‌توانید ۴ عامل مهم مربوط به خود را مورد بررسی قرار دهید. این نوع آنالیز این امکان را برایتان فراهم می‌سازد تا نقاط قوت و نقاط ضعف خود را شناخته و همچنین فرصت‌ها و تهدیدات را شناسایی کنید.
با در نظر گرفتن این ۴ عامل نه‌تنها مسیر برندسازی شخصی با مدیریت بهتری طی می‌شود، بلکه میزان درآمد شما و همچنین عملکردتان در حرفه‌ای که دارید ارتقا پیدا می‌کند. زمانی که شما بدانید چه نقاط برتری نسبت به سایر افراد فعال در حوزه مربوطه دارید، می‌توانید آن‌ها را ارتقا دهید.
یا برعکس، اگر نقاط ضعف دارید با کمک این روش تجزیه و تحلیل می‌توانید در صدد برطرف کردن آن‌ها برآیید. در رابطه با فرصت‌ها و تهدیدات نیز این موضوع صدق می‌کند. بنابراین، شما می‌توانید با یک برنامه‌ریزی صحیح و کنترل شرایط موجود و پیش‌بینی فرصت‌ها جنبش خودتان را به بهترین شکل ممکن آغاز کنید!

تاکتیک‌های پرسونال برندینگ

تاکتیک‌های پرسونال برندینگ
تاکتیک‌های پرسونال برندینگ

داستان برند

برای تعامل بیشتر با مخاطبین باید تلاش کنید تا داستان خود را به بهترین شکل ممکن روایت کنید. روایت‌گری اصلا ساده نیست، اما با کمی تمرین امکان‌پذیر است!

وب‌سایت و پروفایل

وب‌سایت و پروفایل
وب‌سایت و پروفایل

داشتن یک وب‌سایت قوی و تولید محتوای کاربردی و در عین حال جذاب ضمن حفظ ارتباط با مخاطبین، به عنوان یک منبع معتبر نیز می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. علاوه بر این، لازم است تا در شبکه‌های اجتماعی نیز یک پروفایل قوی داشته باشید.

حضور در انجمن‌ها

هراندازه در بسترهای مختلف حضور بیشتری پیدا کنید، به همان میزان مسیر پرسونال برندینگ شما بهتر پیش می‌رود.

بهره‌برداری از شبکه‌های اجتماعی

بهره‌برداری از شبکه‌های اجتماعی ذز پرسونال برندینگ
بهره‌برداری از شبکه‌های اجتماعی ذز پرسونال برندینگ

فردی که به دنبال برندینگ شخصی است نباید قدرت شبکه‌های اجتماعی را دست کم بگیرد. با مخاطبین خود تعامل داشته باشید و حضور همیشگی خود را حفظ کنید.

شبکه‌سازی هدفمند و قدرتمند

شبکه‌سازی هدفمند
شبکه‌سازی هدفمند

از جمله تاکتیک‌های مهم در پرسنال برندینگ شبکه‌سازی است. هراندازه در این موضوع بهتر عمل کنید، به همان میزان اعتبار شما بیشتر و برندتان معروف‌تر می‌شود.

سخن پایانی

پرسونال برندینگ یا همان برندسازی شخصی چیزی مشابه با برندسازی تجاری است؛ با این تفاوت که شما به جای کسب و کار روی خودتان تمرکز خواهید کرد. از جمله فاکتورهای مهمی که در برندسازی شخصی باید مدنظر قرار گیرد شناخت نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدات است که با ماتریس سوات به راحتی انجام می‌پذیرد. فراموش نکنید که هر چیزی با صبر، تلاش و اراده به دست می‌آید.
در رابطه با برندسازی شخصی نیز بهتر است که صبر داشته باشید و در مواقع نیاز هزینه کنید. این مژده را به شما می‌دهیم که در انتهای مسیر هرآن‌چه که هزینه کرده‌اید با رقم بسیار بیشتر به شما برمی‌گردد! و در آخر باید بگوئیم که پرسنال برندینگ باعث می‌شود تا دیگران تخصص، تجربه و شخصیت شما را ببینند و با اعتماد به شما ترغیب به حمایت از کسب و کارتان نیز شوند.

5/5 - (23 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *